kompulsywne jedzenie

5 kroków uwalniania się od głodu emocjonalnego

Zdarzało ci się rzucać na jedzenie? Jeść w sposób nieopanowany mimo, że fizycznie twój organizm nie potrzebował posiłku? Jeśli tak, to prawdopodobnie doświadczałaś jedzenia emocjonalnego*. Sporo pisałam już na ten temat, na przykład w artykule o tym, kiedy głodne są emocje lub o 13 łyżeczkach nutelli. Dziś nie o tym jednak chcę. Dziś chcę pogadać o tym, co zrobić, by nie ulec pokusie takiego jedzenia. Dziś więc o pięciu krokach uwalniania się od emocjonalnego głodu. Podjęcie tych kroków może pomóc w zwalczeniu pokusy rzucenia się na jedzenie. Nawet takiej niepohamowanej, dzikiej i miażdżącej niczym tornado. Uwaga. Przetestowałam na sobie. To naprawdę działa.

1.Kwadrans z zegarkiem w dłoni

Kiedy już dopadnie cię pokusa na emocjonalne żarcie, to ważne by wziąć zegarek i przeczekać zaledwie… kwadrans. Narzuć sobie kwadrans na uspokojenie: postanów, że nie możesz jeść przez kolejne 15 minut. Przecież to niewiele, prawda? Jeśli po tym czasie nadal będziesz chciała coś zjeść, zrób to. Jednak w czasie trwania tego kwadransa nie ruszaj jedzenia. Zostaw. Zatrzymaj się. I jeśli trzeba, licz stado baranów, mrówek albo gwiazd na niebie. Koniecznie zastosuj się do kolejnych czterech wskazówek. Dzięki temu twój apetyt prawdopodobnie osłabnie na tyle, że nie będziesz skłonna do objadania się.

2. Odejdź od jedzenia

Wyjdź z kuchni, zamknij pokój, oddal się od pokusy. Wiem, że może wydać się to problematyczne, ale jeśli musisz, wyjdź z domu. Zdecydowanie trzymaj się z dala od kuchni w czasie tych 15 minut. Pamiętaj, że to tylko kwadrans. Przecież czasem dłużej czekasz na autobus, prawda? Objadanie się na tle emocjonalnym często prowadzi do jedzenia automatycznego. Wtedy nie zdajesz sobie sprawy z tego, ile tak naprawdę zjadasz. Jeśli masz problem z „odcięciem się” od jakiejś potrawy, to… zniszcz ją. Nie chcę namawiać do marnowania jedzenia – to już ostateczność. Jeżeli w tej sytuacji tylko to jest w stanie pomóc, rób to. Przecież tutaj też często chodzi o twoje zdrowie, prawda?

3. Szczoteczka do zębów i pasta pomaga

Jeżeli odczuwasz głód w ustach, umyj zęby i wypij dużą szklankę wody – czyszcząc jamę ustną pozbywasz się smaku czekolady, ciastek czy innych pokarmów na które masz ochotę. Pomaga to także zmniejszyć emocjonalny apetyt. Woda jest pomocna, gdy mylimy głód z pragnieniem. Pamiętaj, że zdarza się to bardzo często!

4. Zapytaj o emocje

Zadaj sobie pytanie czy odczuwasz strach lub jego manifestację w postaci gniewu, napięcia czy wstydu? Nie musisz się głęboko zastanawiać nad odpowiedzią. Zwykle odpowiedź pojawia się od razu. Prosty akt szczerości przed sobą zazwyczaj wystarczy, aby uwolnić się od emocjonalnego głodu. Ważne jest, by odsłonić emocje stojące za tym głodem. U kobiet najczęściej spotyka się 4 grupy emocji, o których wspominam w artykule o (nie)nażaratych emocjach. Sprawdź i naucz się ich. Być może występuje u ciebie któraś z tych grup.

5. Zadbaj o emocje

Zastąp uczucia prowadzące do objadania się samoakceptacją. Możesz uleczyć swój strach miłością. Kiedy wypełnia Cię miłość, wówczas nie ma miejsca na negatywne emocje. I wtedy też przestają być głodne emocje. Jak się uczyć samoakceptacji? Z pewnością systematycznie i wytrwale. Sprawdź o jakie emocje chodzi w twoim życiu i zadaj sobie następujące pytania:

Jak nakarmić moje emocje?

Czego potrzebuję?

O co decyduję się dbać?

Co jest dla mnie ważne?

Gdybym zaczęła słuchać siebie, to…

Proste prawda? Testuj na sobie. Jedz odpowiedzialnie i smacznie. Powodzenia.

Znalazłam te kroki na zaprzyjaźnionym fanpejdżu Magdy pt. Jem intuicyjnie. Żyję świadomie. Kocham. Trafne, prawda? A może znasz inne sposoby? Podzielisz się? Podziel! Niech jedzenie nie straszny nas już tak mocno. To przecież takie ważne.

* UWAGA. Ważne.
Piszę tutaj o jedzeniu emocjonalnym, a więc BEZ większych kłopotów natury psychicznej. Jeżeli cierpisz na którąkolwiek z form zaburzeń odżywiania, metody te mogą być mało skuteczne lub wcale. Jeśli chcesz sprawdzić, czy cierpisz na kompulswyne jedzenie, czyli napadowe obżeranie się, sprawdź w kwestionariuszu – klik klik.

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply